Menu

Köpvillkor Vexab.se

1. Bekräftelse
Genom att godkänna dessa köpvillkor och din beställning uppstår ett bindande avtal. Vid mottagen beställning skickas per automatik en bekräftelse via e-post med all information om beställningen. Vexab Handel AB reserverar sig från leverans i de fall då lagersaldot varit felaktigt vid tidpunkten för kundens beställning. Kan inte Vexab Handel AB leverera enligt bekräftelse kommer kund kontaktas via e-post eller telefon angående detta, i den utsträckning som är tillåten enligt gällande konsumenträttslagstiftning. Vexab Handel AB kräver alltid förskottsbetalning av Twin Busch produkter, har du valt Collector så debiteras du omg och din faktura skickas ut direkt. Framflyttning av faktura görs ej pga försenad leverans av Twinbusch produkter då vi tillämpar förskott på samtliga köp av Twinbusch produkter med värde över 5000kr ex moms / 6250kr inkl moms.

2. Åldersgräns
På Vexab.se tillämpas 18-års åldersgräns vid köp.

3. Priser och orderbelopp
Samtliga priser på Vexab.se anges inklusive moms men exklusive frakt samt eventuell fakturaavgift. Vexab Handel AB reserverar sig för eventuella pris- och tryckfel. Vid uppenbart felaktigt prissatta produkter förbehåller sig Vexab Handel AB rätten att avbryta beställningen, i den utsträckning som är tillåten enligt gällande konsumenträttslagstiftning.

4. Betalningsalternativ
På Vexab.se finns flera sätt att betala. Försäljning på Vexab.se sker till privatpersoner & Företag.

4:1. Betala via din internetbank
Direktbetalning är möjligt för dig med konto på Handelsbanken, Nordea, SEB, och Swedbank. Vid betalningen skickas du automatiskt vidare till din internetbank där du loggar in på vanligt sätt och genomför din betalning direkt via banken.

4:2. Faktura & Delbetalning
I samarbete med Collector Bank AB erbjuder vi delbetalning. Du kan endast beställa till din folkbokföringsadress när du väljer faktura eller delbetalning och du måste vara minst 18 år gammal vid beställningstillfälligt. Vid delbetalning tillkommer en ränta på 17% (rörlig). Effektiv ränta vid delbetalning över 12 månader av ett köp om 10 000 kr är 24,8% (kreditränta 17%, rörlig, 25 kr i aviavgift). Totalt att betala 11 221 kr (870-1000 kr per månad). En kreditprövning görs som i vissa fall vilket innebär kreditupplysning. En omfrågekopia skickas till dig i ett separat brev. Vid försenad eller utebliven betalning debiteras en förseningsavgift samt dröjsmålsränta. Om din kreditansökan inte godkänns av Collector Bank nekas du kredit och vi ber dig använda ett annat betalsätt. För mer information om Faktura kontakta Collector Bank på 010-161 00 50.

Faktura skickas efter godkänd kreditprövning med 10 Dagars betaltid.

4:3. Kortbetalning
Tillåtna kort för betalning är VISA och Mastercard. Vid betalning med kort anges kortnummer, kortets giltighetstid samt CVC-koden. Vexab.se använder en säkerhetsstandard som kallas 3D-Secure, framtagen av VISA och Mastercard. Betalning sker genom DIBS som är PCI DSS-certifierade och uppfyller således alla säkerhetskraven när det gäller bank- och kreditkortstransaktioner och därmed ställs. All information krypteras med 128-bitars SSL-kryptering, vilket förhindrar obehörig att komma åt kortuppgifter. Kortnummer lagras inte av Vexab efter genomförd transaktion. Mer om säkerhet på Vexab.se finns under punkt 15 i köpvillkoren. Det totala beloppet för ordern reserveras direkt på ditt konto men dras först vid leverans av ordern, dock senast efter 3 dagar.

4:4. Konto
I samarbete med Collector Bank AB erbjuder vi Konto. När du väljer detta betalsätt får du hem dina varor innan du betalar. Alla dina köp under samma månad samlas på en kontoavi som efterföljande månad skickas per post till din folkbokföringsadress. Betalningen kan sedan delas upp på 36 månader. Ingen aviavgift eller ränta tillkommer på första avin. Du måste vara minst 18 år gammal vid beställningstillfället. När du fått kontoavin betalar du som minst det lägsta belopp som står angivet på avin. Ränta på 17% per år (rörlig) samt aviavgift på 25 kr tillkommer. Delbetalningsbeloppet är alltid 1/36 av totalbeloppet plus runt ränta och avgift, dock alltid lägst 50 kr. Önskar du lösa din skuld kan du alltid betala det totala beloppet som anges på avin. Vid försenad eller utebliven betalning debiteras en förseningsavgift. 


4:4. Leasing
I samarbete med Grenke & Nordic Finance så kan vi erbjuda Leasing och Hyra 24-72 Månader. 

4:5. Swish
Med Swish betalar du enkelt och snabbt med din mobiltelefon. Ladda ned Swish-appen och följ instruktionerna i kassan när du ska betala. 

4:6. Bonus
Du har möjlighet att betala med intjänad bonus. Nyttjad bonus dras av från ditt bonussaldo när beställningen är slutförd. Du ser din tillgängliga bonus när du loggar in på Mina Sidor. Den bonus som visas är det totala bonusbeloppet. Detta gäller även när man är sammankopplad och samlar gemensam bonus. 

4:7. Presentkort
En order kan hel- eller delbetalas med presentkort. För att nyttja ett presentkort bocka i "Jag vill betala med presentkort" i steg 2 i kassan samt ange presentkortsnummer och webbkod som står på presentkortet. Max fem presentkort per beställning kan nyttjas.

5. Leveranstid
Vid levererar din beställning normalt inom 2-4 helgfria vardagar oavsett valt leveranssätt. Om någon produkt är en så kallad beställningsvara (anges i informationstexten vid produkten) är leveranstiden upp till 20 helgfria vardagar. Twinbusch produkter har alltid en längre leveranstid än andra produkter, normal leverans är inom 2-6 veckor from att vi mottagit din betalning.

6. Leveranssätt och fraktkostnader
Vexab Handel AB levererar endast till leveransadresser inom Sveriges gränser. Frakten beräknas i kassan, vid leveranser till udda orter, ex. Norrland, Värmlan, Norra Dalarna mfl. ( ovan Sundsvall ) och öar utan broförbindelse så kan extra fraktkostnader tillkomma. Vi meddelar i så fall detta innan leverans.

6:1. Hämta beställning i Vexab butik
Leverans till Vexab-butik  är kostnadsfri. Produkten / produkterna hämtas ut i butiken. Vid uthämtning skall giltig legitimation uppvisas. Hämtas paketet av ombud krävs uppvisande av såväl din som ombudets giltiga legitimation.

Liggetiden är 14 dagar. Ej uthämtad beställning returneras per automatik till vårt lager och en återbetalning görs till det i beställningen valda betalsättet.

6:2. Hämta beställning på Schenkerombud
För leverans av beställningar med produkter som väger under 25kg eller kan fördelas på flera paket under 25kg skickas till Schenkerombud. Information om att leveransen lämnat Vexabs lager aviseras till den i beställningen angivna e-postadressen. När paketet finns att hämta hos valt Schenkerombud skickas ett SMS till det i beställningen angivna mobilnumret. Giltig legitimation ska alltid uppvisas vid uthämtning av försändelse. Hämtas paketet av ombud krävs uppvisande av såväl din som ombudets giltiga legitimation.

Liggetiden är 14 dagar. Ej uthämtad beställning returneras per automatik till vårt lager och en återbetalning görs till det i beställningen valda betalsättet med avdrag för kostnader för frakt och returfrakt. 


6:3. Hemleverans
Vid önskan om hemleverans av paketgods behöver du kontakta Vexab för att meddela ditt önskemål. Enklast kontaktar du oss via vexab.se under Kontakta oss, där skriver du ett meddelande till Vexabs kundtjänst, alternativt ringer du in till oss på 0220-10100

6:4 Hemleverans, tungt gods
Tungt eller skrymmande gods skickas endast som hemleverans och kostar 495 kr extra i serviceavgift. Avisering sker via telefon och det är viktigt att ange ett telefonnummer där du nås under dag- och kvällstid. Får inte speditören tag i dig kommer du aviseras via post. Leverans sker vardagar mellan 08.00-16.00. Avvikelser för lantbrevbärarlinjer kan förekomma. Avgiften debiteras i efterhand via faktura 10 Dagar netto.

7. Leveransstatus
För att se status på din leverans kan du som medlem logga in på Mina Sidor och under fliken Köp följa din beställning. Här finns möjlighet att spåra ditt kolli. Om du genomfört din beställning som gäst kan du istället spåra kollit via länken i den e-post du mottar när din beställning lämnar oss. OBS! Styckegods, varor med vikt över 50kg skall kunna lossas från bil med truck eller annat hjälpmedel, det är alltid du som kund som ansvarar för att lossning på din adress kan ske. Vid behov av kranbil, inhyrd truck eller annat verktyg, fordon för lossning som inte ingår i transportörens normala anordning på bil så tillkommer extra kostnader. Dessa kostnader debiteras dig i efterhand efter var transportörs gällande prislista.

8. Försenad leverans - Hävning av köp
Kan inte Vexab leverera beställda produkter inom ovan angiven leveranstid har du rätt att häva köpet. Vid försenad leverans kan ny föreslag leveranstid erbjudas, godkänner du inte det har du rätt att häva köpet.

9. Retur av beställning

9:1. Öppet köp
Mecia har 30 dagars öppet köp. Presentkort och förädlade produkter kan inte returneras, varken i butik eller till vårt lager. Produkt som returneras ska vara oanvänd och i originalkartong samt med etiketter kvar. 


9.1.1. Ångerrätt
Vi tillämpar 14 dagars lagstadgad ångerrätt. Önskar du att ångra en vara behöver du kontakta oss inom 14 dagar från uthämtningsdatum. När du meddelat oss att du önskar nyttja ångerrätten har du 14 dagar på dig att returnera varan. Du har rätt att utan kostnad öppna förpackningen och kontrollera att produkten fungerar. Du som konsument är däremot ansvarig för en eventuell värdeminskning av produkterna, inklusive originalförpackning, som beror på en hantering utöver vad som krävs för att kunna fastställa produktens art, egenskaper och funktion. 

Konsumentverkets ångerblankett som du hittar här. Du har inte rätt att tillämpa ångerrätt på förädlade produkter och monterade produkter. Du som konsument har rätt till en återbetalning inom 21 dagar från det att vi mottagit meddelandet och produkten, om ångerrätten är tillämpbar på produkten.

Returadress:
VexAB , Norra Västeråsvägen 5, 734 32, Hallstahammar


9:2. Retur i Vexab-butik
Du har möjlighet att returnera eller byta köpta produkter på Vexab.se i Vexab-butik. Retur eller byte i Vexab-butik är kostnadsfritt. För retur i Vexab-butik krävs att webbkvitto medtas. 

9:3. Retur till lager
Skicka din retur tillsammans med din ifyllda retur-/reklamationssedel. Försändelsen skall emballeras väl och produkterna ska vara oanvända med etiketter samt i sin originalförpackning. Det är inte tillåtet att tejpa eller klistra på originalförpackningen. Returkostnad betalar du själv, alternativt kontaktar du oss för bokning av transport och vi drar då kostnaden från din återbetalning när vi mottagit godset på vårt lager i Hallstahammar.

10. Återbetalning
Vid retur till vårt lager sker alltid återbetalningen till samma betalsätt som använts vid beställningstillfället. Vid retur i butik sker återbetalningen till samma betalsätt som använts vid beställningstillfället, med undantag för Swish då en återbetalning sker till ditt bankkort. Du som har betalt din faktura men ändå ångrat ditt köp har du ett tillgodo på beloppet hos oss. Du måste själv begära ut ditt tillgodohavande genom att maila Fakturanummer, Telefonnummer och Kontonummer till ekonomi@vexab.se, vi betalar sedan ut till ditt konto inom 21 arbetsdagar.

11. Reklamation
Du som konsument har 3 års reklamationsrätt. Är produkten skadad eller trasig gör du en reklamationsförfrågan inom skälig tid, dock senast inom två månader från att felet upptäckts. Reklamationsförfrågan kan göras i Vexab-butik eller genom att skicka varan till vårt lager. Väljer du att skicka varan till vårt lager kontaktar du först Kundservice på telefonnummer 0220-10100 eller via e-post info@vexab.se för att erhålla en förtryckt fraktetikett. Du behöver även skicka med en ifylld reklamationssedel i din försändelse. OBS! Gäller ej registrerade näringsidkare, 

Vid godkänd reklamation återbetalas du till samma betalsätt som användes vid köpet.

En eventuell tvist ska lösas av antingen Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).

ARN: https://www.arn.se/
Allmänna Reklamationsnämnden
Box 174
101 23  Stockholm

EU ODR: https://ec.europa.eu/odr 

12. Transportskada
Vid eventuella transportskador ska det meddelas transportören direkt. Transportören skall notera skadan på di fraktsedelkopia. Sedan skall du kontakta transportören och göra en skadeanmälan. När du fått din skadeanmälan från transportören så skall du kontakta Mecia för vidare instruktioner.

13. Ej uthämtad beställning
Ej uthämtad beställning skickas, oavsett leveranssätt, tillbaka till vårt lager efter 14 dagar och en automatisk återbetalning görs till det i beställningen valda betalsättet med avdrag för frakt och hanteringskostnader.

14. Erbjudandens giltighet
Erbjudanden gäller alltid så långt lagret räcker om inte annat anges.

15. Garanti
Vi håller ett års garanti på samtliga varor utom billyftar och däckmaskiner från Twin Busch som har två års fabriksgaranti. Vår garanti är en utbytesgaranti, vi skickar dig i första hand en utbytesdel som du själv byter ut på den trasiga produkten och du har alltid möjlighet att ringa vår support för konsultation. Vexab Handel AB , Vexab.se, Twinbusch.se åker aldrig ut och byter delar, reparerar maskiner eller lyftar ute hos kund om kund inte har tecknat särskilt serviceavtal med oss. Du som kund är alltid välkommen att skicka in din produkt för reparation till oss i Hallstahammar.

Twinbusch, Vexab Handel AB, Vexab.se, Twinbusch.se eller någon annan av våra eller av oss saluförda varumärken kan ej belastas med kostnad för direkt eller indirekt skada på person, egendom eller försening, fördröjning, inkomstbortfall eller annan kostnad som kan uppstå.

16. Personuppgifter
Då du skickar en ansökan till Vexab.se registreras dina personuppgifter i vårt system. I enligt med Personuppgiftslagen, PUL, måste du godkänna och ge ditt samtycke till att vi registrerar dina uppgifter vilket du gör i samband med att du godkänner dessa köpevillkor. Du har rätt att få information och begära rättelser av felaktiga personuppgifter samt att få uppgifterna raderade. 

17. Kontakt
Kontakta vår Kundservice på telefonnummer 0220-10100 eller via e-post info@vexab.se. Våra öppettider är måndag - fredag kl. 09.00-17.00

18. Tvist
Expertenbolagen Nordic AB följer Allmänna reklamationsnämnden (ARN) och European Commission Online Dispute Resolutions (ODR) rekommendationer vid eventuell tvist.

19. Force Majure
Vexab Handel AB fritar sig från skyldigheten att fullfölja sin del av avtalet och från skyldighet att erlägga skadestånd om Vexab Handel AB åtaganden inte alls eller endast till onormalt hög kostnad kan fullgöras på grund av krig, upplopp, blockad, eldsvåda, explosion, eller ingrepp av offentlig myndighet som Vexab Handel AB heller inte kunnat förutse. Vexab Handel AB är inte ansvarig för skada som beror på lagbud, myndighetsåtgärd, krigshändelse, strejk, blockad, bojkott och lockout gäller även om Vexab Handel AB är föremål för eller själv vidtar sådan konfliktåtgärd. Vexab Handel AB är inte heller skyldigt att i andra fall ersätta skada som uppkommer om Vexab Handel AB varit normalt aktsamt. Vexab Handel AB ansvarar inte i något fall för direkt skada eller ekonomiskt bortfall.